woensdag 1 februari 2012

Terugreis van Lourdes naar Brussel, vliegtuig vanuit Toulouse, technische fiets-weetjes

Terugreis, aan alles komt een einde...
 
 
Na een lange nachtrust (9u!) en een ontbijtgesprek met een Congolese gelovige vetrek richting "Agence des pèlerins" om alsnog mijn terugreis voor die namiddag te regelen. Na enig gepuzzel bleek dit een treinrit Lourdes-Toulouse te worden en vliegtuig Toulouse-Brussel. Ideaal vermits ik dan al in Brussel ben om 19u.
Wel spijtig dat ik daardoor dadelijk moest vertrekken en Lourdes niet verder meer kon bezoeken. Maar ik denk dat de beelden van de grot en de kerk wel in ieders geheugen gegrift zijn.

 
 
Een bus tussen Toulouse gare en de luchthaven: een norse buschauffeur weigerde mijn fiets. Na enig aandringen in mijn beste Frans zei hij dat hij moest ingepakt worden in KARTON. Mijn stevige fietszak speciaal voor vliegtuigen voldeed voor hem niet. C'est INTERDIT!
 
Dan maar een verantwoordelijke erbij gehaald die me bij een volgende rit (andere chauffeur) begeleidde. Ondanks dat de bus quasi leeg was moest ik hem dan toch nog in een zak steken. Pourquoi ? Je ne sais pas! Heb alles dan maar braaf gedaan. Zo zie je eens een fiets in een fietszak in een bus.
 
 
Voor de geïnteresseerden, zo doe ik het met de fiets op de luchthaven:
  • Stuur 90° draaien in de richting van de fiets
  • Pedalen afschroeven met een speciale sleutel: "links is rechts, rechts is links" zei fietsenmaker Johan me ooit. Links dus rechtsdraaiend los draaien...
  • Bandendruk wat aflaten: in bagageruimte heerst een lage luchtdruk
  • Fiets sluiten: voor je weet maar nooit
  • Versnellingen op zijn laagst zetten: minder kans op drukbeschadiging van derailleur
  • De stevige zak er rond vouwen en dichtritsen
  • Best ook je voorlicht losmaken en opbergen want dit bleek gebroken te zijn bij aankomst in Brussel (PS)
Inchecken van de fiets:
dit is wel een redelijk avontuur geweest vermits deze grote fiets door geen enkele bagagescanner ging. Ik weigerde stiekem het stuur en het zadel te demonteren. Gevolg: van hot naar her tot de behandeling volledig manueel gebeurde.

 
Maar... ik kreeg toen een privé escorte van een bevallige luchthavendame die me persoonlijk met haar batch langs alle rijen door recht naar het vliegtuig loodste. Ik denk dat ik redelijk zen geworden ben "sans soucis" zodat alles vanzelf in zijn plooi valt en de mensen opvallend fijn reageren en helpen (behalve dan die buschauffeur die zijn dag niet had).

 

Dit zijn dus de 4 fietszakken. Je mag voor Brussels Airlines slechts 1 stuk bagage gratis inchecken. Per bijkomend stuk betaal je 50€ meer! Met alle Chinezen maar niet met den deze:
 
 
 

 
Bij een van de vorige fietsreizen (Cuba) kocht ik in Schiphol deze bagagezak waar mijn 4 tassen perfect in kunnen. Het totaal gewicht was minder dan 23kg dus nu was het volledig gratis. 150€ uitgespaard! Zeker onthouden als tip!

 

 
Zouden deze motoren me veilig naar België brengen of zal ik de adviezen van de steward "in case of emergency" moeten gaan toepassen: nooduitgang, zuurstofmasker of zwemvest.

 

 
Als je goed kijkt zie je de "heuvels" (soms kleine bergen) van het centraal massief waar ik dagen en dagen doorgefietst ben.
 

 
Maar geen nood: nu vlieg ik over het centraal massief en heel Frankrijk in 1u50' waar ik zelf 16 dagen over deed weliswaar via een S-vormig parcours.
En ja, Anne, een klein wondje aan mijn onderlip waar een mens zo moeilijk vanaf kan blijven ;-) .
Ik heb hier 3 zetels voor mezelf, de Standaard die ik 20 dagen niet meer gelezen heb en een heerlijke tas koffie en wat appelsap. Moet er nog meer zijn?

 

 
Een wat bevreemdend lichtbeeld van Brussel vlak voor de landing

 
Lopen op de loopband.

 

 
Een 360° draaiend versnellend beeld van de bagagezone. Zo anders dan buiten "dans la campagne"...

Volgt nog:
  1. 3 interviews (morgen)
  2. eindtekst, interview met mezelf, muziek (tegen zaterdag)