maandag 23 januari 2012

Van Romorantin tot Chateauroux (Buzancais): rustig fietsweer, vrij vlak

Van Romorantin tot Châteauroux (Buzançais):
zo is het juist geschreven met een "accent circonflexe" (of het kapje ^ ) en de "cédille" (ç). In de titel ging dit niet.Ik tracht inderdaad nu ik hier toch in Frankrijk rond rijd mijn Frans bij te spijkeren met een boek en 113 korte geluidsopnames, kwestie van het nuttige aan het aangename te koppelen.
Deze morgen ben ik goed vroeg vertrokken om zo een goed stuk te fietsen: geschat 85km. Met de auto (Google maps) zou dit 68km zijn langs de grote wegen.
Een rustig dagje, weinig tegenwind en geen regen. Ik had op wat zon gehoopt omwille van weerberichten maar zover zijn we nog niet. Koele temperaturen. Ok dus.


Als je hier exact  na 10m stopt sta je midden op de spoorweg en word je even later overreden door een stoomtrein. Ik begin last te krijgen van de gevreesde fietsziekte...
Op zo'n rustige fietsdag heb ik al wat meer tijd om te mijmeren. Lang lang geleden toen onze kinderen Liesbet en Wouter nog peuters waren heb ik ze meermaals in het fietszitje op kleine tochten meegenomen en misschien voelde dat voor hun wel zo aan: veilig achterop bij vader op de fiets.
Wie zou in ons druk druk leven hier niet naar verlangen?


En dit is mijn GPS: een eenvoudig kompas dat mij altijd richting geeft. Wel heb in Noord Frankrijk een drietal dagen meegemaakt dat mijn kompas "het Noorden kwijt was". Ik dacht dat dit aan mijn GSM of netbook lag, mijn fiets. Het lukte niet. Hoogspanningslijnen? Metaalertsen in de ondergrond? Ik heb 2 kompassen bij en ze deden hun werk niet. Na een paar dagen was alles weer ok.
Weet iemand hoe dit komt? Je mag je suggestie mailen.


Een "huisje" onderweg: een kasteelpoort en groot landhuis op een immense eigendom.

 ¨
En dan ook nog een lange muur rondom. Dit zie je in België toch niet zoveel.





 

Onderweg denk ik wel eens aan ons fantastisch project "Stille wegen" dat we in Heusden-Zolder willen tot stand brengen: een fijnmazig netwerk van autovrije fiets- en wandelwegen voor functioneel en recreatief gebruik. De partners hierin zijn: dorpsraden, gemeente en VZW Trage wegen. Alle info via onze website (klik op het beeld). Webmaster is Fernand van het Brugske.


Een mooi beeld: oude katholieke kerk met knotwilgen (dit jaar niet gesnoeid).


Het laatste stukje van de dagtocht was behoorlijk zwaar. Ik heb dan toch maar mijn helm opgezet.


 In mijn kamer zit ik nu rustig aan de blog te werken op mijn netbook dat via wifi van het hotelletje online gaat. Wifi is tegenwoordig standaard. Zoals je misschien merkt heb ik mijn been omhoog gelegd. Mijn rechteronderbeen is wat gezwollen (wat oedeem dat wat pijnlijk gespannen aanvoelt). Tijd dus om even tot rust te komen.

Vandaag dus geen spirituele of religieuze plek bezocht. Daarom 3 citaten:

Jij ben niet de schepper van je gedachten.
Je gedachten zijn de schepper van Jou.
**
Het antwoord op al je vragen
is dit moment, precies zoals het is.
**
Kijk heel diep naar je onrust,
en je zult slechts vrede vinden
Zeker waar voor mij maar de praktijk is enigszins anders...