zondag 29 januari 2012

Van Tonneins tot Nogaro: lange afstand

Van Tonneins tot Nogaro:

Met de auto is dit volgens Google 97 km dus met de fiets schat ik 115 km in nog steeds heuvelachtig gebied. Vertrokken voor dag en dauw om 7u45 en aangekomen 17u45, 10u onderweg dus.
Ik voel dat de dag rust in het Zenklooster me goed gedaan heeft: weinig last meer van mijn rechter onderbeen, de knieĆ«n willen goed mee. Af en toe de schouders wat losmaken en de rug eens rekken (torsie).


Honden zien of rieken je van ver komen als fietser. Bij auto's geen reactie maar als ik rustig aangepeddeld kom is het soms niet te doen. Deze bende honden kun je luid horen blaffen en huilen. Gelukkig was het Canal du Midi tussen ons want ze hadden mij rauw gelust. Een bizar gevoel 's morgens in de schemering.


Schapen zijn zo te horen anders, echte kuddedieren die allemaal gelijkaardig blaten.

Een koe met een bel, de rust zelve, gras aan het eten, tot ze de zonderling opmerkte.
Tot hier de dierengeluiden. Mensen heb ik weinig gezien.
Het is in deze maand januari zeer rustig overal. Eigenlijk heeft het ook zo zijn voordelen: het weer is zeker niet ideaal maar overal zeer kalm, weinig verkeer, weinig toeristische drukte.


Canal du Midi: verbindt de Middelandse zee met de Noordzee. Een echte aanrader als fietsroute. Ik ben met mijn zoon Wouter ooit van Carcassonne tot Bordeaux gefietst.

Een Mairie (gemeentehuis) boven een overdekte markthal, het is eens wat anders.


Een echt Zuid-Frans huis.

Je dorp zou zo maar eens moeten heten.


Ik kom duidelijk in de buurt van Lourdes

Een prachtige zuiderse boom in een wijnregio

Een kerkingang met oeroude poort met ingebouwd deurtje, niet gemaakt voor grote mensen als ik.

Morgen toch nog een 90 km te doen tot Lourdes. Ik zou er graag in de late namiddag zijn om wat tijd te kunnen nemen voor dit belangrijke bedevaartsoord. Hopelijk kan ik weer in een klooster of gasthuis overnachten. Tot morgen!